;

..:jalan PULANG sentiasa TERBUKA:..

Antara keistimewaan Islam yang agung adalah jalan pulang ke pangkuan agama amat terbuka luas dan tidak membebankan. Peluang seorang insan kembali ke pangkuan keampunan dankeredhaan ALLAH tidak pernah disekat oleh sebarang jarak waktu, latar diri, keturunan atau harta. Sesiapa yang ingin pulang ke pangkuan ALLAh tidak pernah dihalang oleh agama ini disebabkan jenis dosanya atau keturunan, usianya yang lanjut atau apa saja.
Seseorang yang ingin kembali kepada ALLAH diterima oleh kerahmatanNYA dengan syarat insan tersebut menyesali kesilapannya, benar-benar memohon keampunan dan berazam tidak mengulangi kesalahn yang lalu. Jika kesalahan itu sesama insan lain, dia memohon maaf daripada yang dizalimi. Jika tidak mampu, bimbang mudarat yang lebih besar jika permohonan maaf dibuat, serahkan sahaja urusannya itu kepada ALLAH dan ALLAH Maha Mengetahui kadar kemampuan hamba-hambaNYA.
Firman ALLAH dalam surah al-imran, ayat 135-136. Mafhumnya :
“Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada ALLAH lalu memohon ampun dosa-dosa mereka. Sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan ALLAH. Dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salah dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari TUHAN mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.”

Keampunan dan rahmat ALLAH bukan dijual di jalanan. Ia sangat berkaitan dengan keluhuran jiwa yang ikhlas ingin kembali kepada ALLAH Yang Maha Pengampun. Jika keampunan hanyalah bayaran yang dibayar kepada pihak tertentu, tentulah semua orang kaya tempatnya di syurga. Sementara si miskin yang tidak mampu membayar kepada golongan agama tiadalah habuan keampunan untuknya. Maka, tidaklah perlu lagi seseorang berpegang kepada agamanya, cukuplah dengan membanyakkan wangnya, maka selamatlah dia di sisi ALLAH. Ingatlah wang bukan segala-galanya.
Firman ALLAH :
“Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberi manfaat sesuatu pun. Kecuali orang yang datang mengadap ALLAH dengan hati yang sejahtera. Dan (pada hari itu) didekatkan syurga bagi orang-orang yang bertakwa. Dan diperlihatkan neraka jelas nyata kepada orang-orang yang sesat.” (Surah al-Syu’ara, ayat 88-91)
Luasnya rahmat ALLAH dalam agama ini. Bahkan dalam sebuah hadis qudsi, ALLAH berfirman:
“Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan daripada KU, AKU ampunkan engkau walau apa pun dosamu, AKU tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu engkau pohon keampunan dari KU, AKU ampunkan engkau, aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, engkau jika datang kepada KU dengan dosa yang hamper memnuhi bumi,namun engkau menemui KU tanpa mensyirikkan AKU dengan sesuatu, nescaya AKU datang kepadamu dengan penuh keampunan.” (Riwayat al-Tarnizi, dinilai oleh Hasan oleh al-Albani).

Bahkan kita dilarang kecewa dengan hidup disebabkan dosa yang lalu. Sebaliknya, disuruh agar sentiasa memohon keampunan daripada ALLAH dan jangan kecewa dengan rahmatNYA. Firman ALLAH dengan penuh syahdu dalam surah al-Zumar ayat 53, mafhumnya :
“Katakanlah : Wahai hamba-hamba KU yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH kerana sesungguhnya ALLAH mengampunkan segala dosa, sesungguhnya DIAlah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) ketika mentafsirkan ayat ini menyebut :
“Ayat yang mulia ini adalah panggilan untuk semua pembuat dosa daripada kalangan yang kufur dan selain mereka agar bertaubat dan kembali kepada ALLAH. Ayat ini juga adalah pemberitahuan ALLAH Yang Maha Berkat lagi Maha Tinggi bahawa DIA mengampunkan segala dosa untuk sesiapa yang bertaubat dan meninggalkannya, walau bagaimana besar dan banyak sekalipun dosa itu. Sekalipun bagaikan buih di alautan.” (Tafsir al-Quran al-‘Azim, 4/74, Beirut: Mussasah al-Rayyan)
Maka tidak ada kecewa bagi insan yang berdosa. Sekalipun kadangkala dosa yang tidak dapat dimaafkan oleh perasaan insan lain,namun ALLAH tidak pernah menutup pintunya selagi insan yang berdosa itu insaf, benar-benar kembali kepadaNYA. Agama itu begitu lunak. Pintu untuk mendekati ALLAH tidak pernah hanya dikhususkan untuk orang yang tertentu sahaja. Bahkan, sesiapa sahaja yang menerima Islam ini dan berusaha mendekatkan diri dengan jalan Rasullah, maka dia akan sampai ke dalam rahmat ALLAH.

“Tahajudlah di sepertiga malam…Bacalah warkah cinta dari ALLAH…pintu TAUBATNYA sentiasa terbuka…”


- peringatan buat diriku yang lupa -

1 comments:

ehsanhalim said...

semoga Allah sudahi hidup ini dengan sebaik2 kesudahan..