;

ULASAN PENDIDIKAN RABBANI : SISTEM PENDIDIKAN RASULULLAH S.A.W

Bismillahiromanirohim...

FALSAFAH PENDIDIKAN RABBANI : BERJAYA MELAHIRKAN ULAMA AGUNG MALAYSIA

“Aku Naik Saksi Bahawa Tiada Tuhan yang Disembah Melainkan Allah dan Aku Naik Saksi Bahawa Nabi Muhammad utusan Allah. Aku berikrar bahawa aku adalah Khalifah Allah di muka bumi ini. Aku menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai murobbi dunia dan akhirat. Aku akan berusaha melahirkan Generasi Harapan Islam seperti Ali Bin Abi Talib. Aku juga akan berusaha untuk mencapai syurga Allah selepas kehidupan hari pembalasanku di Padang Mahsyar.”

Pendidikan Rabbani merupakan elemen utama tarbiyyah ruh yang mana pada awal penurunan wahyu Ilahi, Allah S.W.T telah menyatakan perkataan keramat yakni “IQRA” yg bererti “BACALAH”.

Kita telusi perkataan baca itu, mengapakah perkataan IQRA itu yg ditekankan oleh Allah S.W.T? dan bukannya perkataan DOA. Ini kerana apabila kita lihat,Allah Taala memaklumkan kepada kita bahawa jika kita mahukan sesuatu, maka kita perlu meminta kepadaNya dengan cara kita Berdoa. Dan doa itu adalah ibadah kepada Nya.Tambahan pula doa itu adalah satu pintu untuk kita berkomunikasi dengan Allah S.W.T.

Pendidikan Rabbani yg pertama sekali diberikan oleh Allah Taala kepada Nabi S.A.W adalah dalam keadaan buta huruf dan langsung tidak tahu membaca walaupun satu perkataan.

Mengapa demikian? namun bilamana kita melihat Nabi Adam A.S sejak di syurga lagi Beliau telah diajarkan tentang benda-benda yg ada di dalam syurga. Namun, Nabi S.A.W. tidak pula sedemikian.Mengapakah Allah Taala ingin memberikan ilmu secara automatik kepada Nabi Adam dalam keadaan beliau boleh membaca namun Nabi S.A.W tidak langsung?

Lalu, Allah Taala menghantar Malaikat Jibrail untuk menjadi perantaraan antara ilmu wahyu Allah Taala lalu dibukukan menjadi sebuah kitab agung yang dinamakan sebagai Al Quran. Lalu, Al Quran itulah yg menjadi buku rujukan utama umat Islam umumnya dan cendiakawan-cendiakawan serta ahli-ahli falsalah Islam, khususnya.

Rasional di sini mengapa saya menekankan isu “IQRA” berbanding isu “DOA” dalam kitab Al Quran adalah kerana adakah kita akan mampu mengenali Allah (ma’rifatullah) sedangkan kita tidak tahu membaca dan mampukah kita untuk berkomunikasi @ berdoa kepada Allah sedangkan kita tidak tahu bentuk perkataan yg perlu kita fahami dan sesuai untuk disebut kepada Allah Taala. Lalu, turunlah ayat-ayat suci Al Quran dalam bahasa Arab yg mana Allah Taala sendiri menekankan bahawa Bahasa Arab itu adalah bahasa syurga. Namun, adakah kita memahami bait-bait perkataan Bahasa Arab itu?

Satu persoalan yg menegur diri kita sendiri sebagai bakal guru yg semestinya mesti berusaha untuk menguasai bahasa syurga ini kerana ini adalah bahasa yg diikitiraf oleh Allah S.W.T.

Justeru, konteks utama yg ingin saya tekankan berkenaan dengan Pendidikan Rabbani : Berjaya Melahirkan Ulama Agung Malaysia ialah bagaimanakah fungsi sistem Pendidikan Rabbani Berjaya melahirkan seorang Ulama Pewaris Nabi.

Kita lihat bagaimana zaman Tamadun Ilmu di Andalusia telah berjaya melonjakkan agama Islam ke serata dunia. Lalu lahirlah ahli-ahli falsafah Islam yg agung seperti Ibnu Sina yg begitu hebat dengan bidang perubatannya sehinggakan mampu untuk merawat manusia bukan sahaja dari segi penggunaan alat-alat bedah sekaligus mampu untuk merawat jiwa seorang remaja yg berketurunan Diraja iaitu Putera Nub Ibn Nas al-Samani yg jatuh cinta dengan seorang gadis berketurunan rakyat biasa dan beliau antara golongan pertama yg Berjaya memainkan peranan Pendidikan Rabbani ini yg diteraskan daripada rujukan utama Umat Islam yakni kitab Al Quran. Namun, disebabkan ada antara umat Nabi Muhammad s.a.w yg pada ketika itu masih jahiliyyah tidak memahami isi kandungan Al Quran, berlakulah peperangan untuk menguasai ilmu. Bayangkanlah saudara, kita melihat bagaimana fungsi ilmu ini sangat penting dan utama sebagai langkah utama untuk menguasai dunia sehinggakan berlakulah peperangan untuk menakluk ilmu. Dan dilihat pula bagaimana hebat dan Maha Bijaksana Allah Taala yg merencakan perkataan IQRA dahulu sebagai perkataan pertama untuk umat Muhammad S.A.W. Sedar tidak sedar perkataan inilah yg menjadi medan utama kita menjadikan Pendidikan Rabbani sebagai teras pendidikan seorang guru.

Di sini adalah penjelasan bagaimana fungsi kita sebagai seorang guru untuk melestarikan sistem Pendidikan Rabbani.

1) Suasana persekitaran dengan kehidupan beragama

Sejarah adalah hari semalam dan jika ingin mengetahui hari esoknya, lihatlah sejarahnya dahulu.Mari kita telusuri sirah Nabawiyyah untuk kita melihat suasana bagaimana dan mengapa Rasulullah S.A.W memilih suasana persekitaran tersebut untuk melebarkan sayap pendidikan Rabbani (da’wah). Baginda telah memilih dua Negara yg berlainan untuk berhijrah. Pada kali pertama proses penghijrahan, Rasulullah S.A.W telah ke Habsyah kerana suasana rakyat yg tinggal di sana adalah dalam kalangan rakyat yg menganuti agama Nasrani. Kemudian, Baginda berhijrah pula ke Madinah kerana melihatkan sifat penghuninya yg mudah dibentuk dengan acuan Islam.Di sinilah kita lihat bagaimana Nabi S.A.W mengaitkan wahyu Ilahi untuk dimasukkan ke dalam sistem Pendidikan Rabbani semasa berhijrah ke sana.

Nabi S.A.W bersabda :

“ Agama itu adalah nasihat”. Maka para sahabat bertanya, : “Bagi siapa?”. Rasulullah S.A.W menjawab : “Bagi Allah, bagi KitabNya, bagi RasulNya, bagi pemerintah Muslim, pemimpin Muslim, Ulama Islam dan bagi orang sesama Muslim”.

Pengajaran yg perlu kita ambil daripada sirah Nabawiyyah ini ialah pentingnya kehidupan beragama dan kehidupan bermasyarakat dalam menentukan apakah sifat dan generasi yg bakal lahir daripada masyarakat tersebut. Di bumi Malaysia juga sebenarnya kita boleh melakukannya sebagaimana Nabi S.A.W kerana Negara ini majoritinya ialah beragama Islam. Jangan kita memandang rendah pada seseorang yg hanya Islam pada nama namun tidak pada amalan.Sebaliknya, kitalah yg wajib berusaha utk membantu mereka menganut Islam secara amalannya dan falsafahnya.

2) Silibus pendidikan yg bersifat duniawi dan ukhrawi

Kita lihat bagaimana pengaplikasian silibus pendidikan Rabbani mampu untuk melahirkan rakyat yg cemerlang dunia dan akhirat.

Firman Allah dalam surah Al-Ahzab, ayat 21 :

“ Demi sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yg baik”

Rasulullah S.A.W telah membuktikan kepada kita bahawa beliau telah Berjaya untuk menjadi seorang guru yg inovatif. Baginda merupakan guru yg paling agung dan paling bertamadun. Ini kerana Baginda tidak mengambil mana-mana silibus pendidikan melainkan kandungan-kandungan yg ada dalam Al Quran. Inilah yg membuktikan bahawa beliau adalah hamba Allah yg tulen yg tidak mencampuradukkan antara yg hal dan batil . Semasa baginda menyampaikan kuliah kepada para sahabat, baginda mengeluarkan ayat-ayat suci Al Quran dan Sunnah baginda Saya membawa maksud di sini bahawa semasa kita mengajar kita menggunakan fungsi akaliah semata-mata namun fungsi naqliah? Mampukah kita menggunakannya?Jawapannya : kita pasti tidak mampu untuk menggunakannya kerana kita terlalu “bergantung” kepada sistem ijazah Negara yg bercampur aduk antara hak dan batil, antara sekularisme dan islamisme semata-mata. Lantaran itu, iktibar utama yg perlu kita ambil ialah kita mestilah menjunjung terlebih dahulu kitab Al Quran dan As Sunnah sebelum kita menyampaikan sistem pendidikan kepada orang lain.Ini kerana kita perlu ingat bahawa kita adalah murobbi yg mahu seimbang dunia akhirat, namun sekiranya kita tidak Berjaya menguasai kefahaman dalam ayat Quran dan As Sunnah, mana mungkin kita mampu untuk menyampaikannya kepada generasi harapan Islam pada masa akan datang. Ingatlah sahabat-sahabat, bayangkanlah Rasulullah S.A.W ketika hayatnya telah Berjaya melahirkan Remaja Muslim Tulen seperti Abdullah Bin Abbas, Ali Bin Abi Talib, Muaz Bin Jabal dan Usamah Bin Zaid.Hasil daripada pendidikan Rabbani yg telah diberikan oleh beliau inilah, remaja Islam ini mampu untuk memikul tanggungjawab yg berat seperti menyampaikan misi dakwah dan berperang menghadapi musuh walaupun dalam usia belasan tahun. Pada ketika Baginda Berjaya melahirkan Remaja Soleh, baginda pada ketika itu berusia puluhan tahun. Namun, kita yg masih remaja ini, perlulah mewajibkan diri kita untuk menjadi salah seorang antara remaja muslim pada zaman Rasulullah S.AW. Biar kita dahulu menjadi seperti mereka, nanti kelak, anak-anak muda kita yg akan kita semai dengan nilai TAQWA, IMAN, BERANI & WARA’ akan mampu untuk menjadi pengemudi Negara ini pada suatu ketika kelak.

Bersambung….

Aku Hanya Hamba Dhaif



0 comments: