;

MEMOHON SUMBANGAN UNTUK MELANJUTKAN PELAJARAN

Mohammad Sufian (kanan sekali) dan kedua ibu bapanya di hari keraian Graduan KIAS pd 17 Ogos 2009

Bismillahirohmanirohim...
Saya mohon sahabat-sahabat budiman untuk menyebarkan berita ini.
Semoga amal kebajikan yg kita lakukan mendapat keredhaan Allah Azza Wajalla.
Anggap ini kerja pertama usaha kita sebagai bakal Murobbi 2 tahun lagi..
Semoga Sufian menjadi pewaris GENERASI HARAPAN ISLAM seperti KITA!


Assalamualaikum,

mohon jasa baik daripada Tuan/Puan/Encik/Cik sekalian untuk menyumbangkan bantuan kepada saudara Mohammad Sufian bin Talib yang akan menyambung pengajian di peringkat sarjana muda Syariah wal Qanun di Universiti Al Al-Bayt Jordan. Beliau dan beberapa orang sahabat yang lain akan mula berangkat ke Jordan pada minggu hadapan iaitu 22hb Sept 2009.

sedikit maklumat tentang diri beliau, Mohammad Sufian Bin Talib di lahirkan di Melaka pada 3 Mac 1988, kini menetap di negeri Johor Darul Ta'zim. mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan batu Anam Segamat (95-00). Menyambung pengajian diperingkat menengah tahfiz di Maahad Ihya al-Ahmadi Banting Selangor (01-03)dan seterusnya di Madinatul Ilmi Kandis Bachok Kelantan (04-05). Telah menghabiskan program diploma dalam bidang al-Syariah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS)(06-09).

Adik Beradik seramai 7 orang termasuk seorang anak angkat dan beliau adalah anak ke 4. Merupakan satu-satunya ahli keluarga yang mendalami agama. Ayah adalah seorang bekas anggota angkatan tentera Malaysia. Sekarang tidak bekerja kerana mengidap penyakit buah pinggang kronik yang menyebabkan hilang upaya bekerja. Kos perubatan yang amat tinggi menyebabkan bebanan yang ditanggung keluarga semakin banyak. Ibu pula merupakan seorang suri rumah sepenuh masa dan hanya mengambil upah membuat kuih muih sebagai menambah pendapatan isi rumah. Sehingga sekarang keluarga tidak pernah menampat sebarang bantuan dari mana-mana pihak sama ada agensi kerajaan mahupun swasta dan hanya mengharapkan ehsan dua orang adik beradik yang telah bekerja dan bekeluarga untuk menampung keluarga.

Telah diterima untuk menyambung pelajaran diperingkat Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam dalam takhassus Syariah di Universiti Al al-Bayt, Jordan. Tempoh pengajian hanya memakan masa dua (2) tahun sahaja (Tempoh asal selama 4 tahun) dengan menggunakan aplikasi pindah kredit dari kursus diploma yang telah saya ambil di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) Nilam Puri, Kelantan.

huluran bantuan daripada tuan-tuan sekalian amat diperlukan untuk membantu meringankan beban tanggungan yuran pengajian yang hampir mencecah RM14 ribu setahun (tidak termasuk perbelanjaan sara hidup). Beliau tidak mendapat tajaan/biasiswa/pinjaman daripada mana2 badan pertubuhan/ kerajaan Malaysia mahupun kerajaan negeri untuk menanggung kos pengajian selama dua tahun di sana.

bantuan dan sumbangan bolehlah di hulurkan melalui akaun Maybank beliau seperti berikut:

Mohammad Sufian Bin Talib

Maybank Malaysia Berhad
151052124638

beliau boleh dihubungi di talian: 013-4030897

semoga segala bantuan yang dihulurkan sama ada sedikit @ banyak akan diterima dan dikira oleh Allah s.w.t sebagai amalan jariah di bulan barakah ini.

sekian, terima kasih.


Bismillahirohmanirohim...
Sahabat-sahabat, sila baca artikel di atas..
Agak-agak habis sahaja Ramadhan ni kita dapat tak hadiah & bonus hebat di atas?
Tepuk dada tanya imam.
Mendapat keredhaan Allah adalah yg pertama namun muhasabah diri setiap saat dalam kehidupan pastinya bukan yg kedua.
Kedua-duanya amat penting sebagai "bench mark" perjalanan seorang musafir yg bergelar "Hamba Abdi kpd Tuhannya"
Muhasabah diri kunci kejayaan kita.

Settle solat, insyallah yang lain pun settle.




Saya teringat pesan sahabat saya:

"Kalau sesorang muslim tu settle solat, insyallah yang lain pun settle."



Maksud sahabat saya ni memang ada relevannya. Memang ada nas yang menyokongnya. Cuba kita fikir dalam-dalam.

Jika seseorang itu bersolat dengan sempurna disamping MENGHADIRKAN HATINYA sewaktu bersolat, insyallah solat itu memberi kesan padanya.

Namun begitu, tak semua mampu untuk menghadirkan hatinya ketika bersolat. Atau dalam bahasa mudahnya KHUSYUK.

KHUSYUK......hmm..senang di sebut,

tp susah nak praktik.

Kadang-kadang semakin meningkat usia kita, semakin tak khusyuk solat kita dek kerana kesibukan dunia. Bila tak khusyuk solat kita, maka tak sempurnalah solat kita.

Solat yang tak sempurna inilah sebenarnya akan membentuk akhlak kita apabila di luar solat.

1-Kalau seseorang itu solat dengan penuh rasa tawaduk yang tinggi kepada Allah SWT,insyallah di luar solat pun dia akan menjadi seorang muslim tawaduk.

Di dalam solat, dia merasakan Allah melihat jauh ke dalam dirinya hingga terbongkarlah siapa dirinya yang sebenar di hadapan Allah.

Dia tahu Allah lebih mengetahui di tahap mana amal dirinya, di tahap mana dosanya. Dari situ dia akan menjadi malu dan merasa betapa tidak layaknya dia berdiri menghadap Allah yang Maha Agung sepanjang solatnya.

Maka di luar solat, dia akan menjadi seorang muslim yang mempunyai tutur bicara, akhlak yang melambangkan tahap peribadinya yang tawaduk.

2-Kalau seseorang itu solat dengan penuh faham dan menjiwai setiap apa yang di'tutur'kannya pada Allah dalam solatnya, insyallah di luar solat pun dia akan menjadi seorang muslim yang tidak ingkar dengan larangan Allah dan cuba sepenuh hati untuk merealisasikan apa yang dituturkan dalam solatnya.

Apabila dia melafazkan takbir 'Allahuakbar', maka dia benar-benar merasakan betapa 'Maha Besarnya Allah'.

Dari situ akan terdetiklah dalam hatinya: "Ya Allah, aku mengakui bahawa tiada yang lebih agung selain dari perintahMu dan akan ku cuba melaksanakannya dengan sepenuh jiwaku'.

Maka diluar solat, dia akan menjadi seorang yang mendahulukan perintah Allah lebih dari segala-galanya.Dia juga akan menjadikan seorang muslim yang rela berkorban, kuat berfikir dan bekerja keras dalam gerak kerja amal islaminya(gerak kerja Islam).

3-Kalau seseorang itu, sentiasa mementingkan solat berjemaah di masjid dalam setiap kali solatnya. Sehingga dia rasakan berdosa pada dirinya jika tertinggal solat jemaah.

Maka insyallah dia akan menjadi seorang muslim yang sentiasa suka akan kesatuan umat Islam. Akan cuba dielaknya dari melakukan perpecahan, sangka buruk, jatuh menjatuhkan serta berkonfrontasi sesama muslim bahkan lebih-lebih lagi mengumpat sesama sndiri.

Jika adapun dilihat kelemahan dan keburukkan di antara sesama muslim, dia akan lebih suka membaiki dan memikirkan jalan penyelesaian dari lebih suka mengkritik dan memburukkan mereka.

Banyak lagi kalau,kalau dan kalau..

Jadi mari kita fikir dan renungi keadaan diri kita di luar solat. Mudah-mudahan dari situ kita dapat menilai:

Khusyukkah solat kita?


Firman Allah: "Sesungguhnya solat itu mencegah dari perkara keji dan mungkar".



we unite 4 Islam!

..:bahtera penyelamat dalam kehidupan pendakwah_Bahagian1:..


Dalam bahagian pertama buku Bahtera penyelamat dalam kehidupan pendakwah menekankan tentang rintangan perjuangan dalam kehidupan pendakwah. Rintangan perjuangan dalam kehidupan pendakwah ini terbahagi kepada 5 aspek iaitu:
1. Orang mukmin yang dengki kepadanya.
2. Orang munafiq yang benci kepadanya.
3. Orang kafir yang memeranginya.
4. Syaitan yang menyesatkan.
5. Nafsu yang meransang.

Dalam kehidupan seorang daie, rintangan dalam perjuangan adalah perhiasan dan permainan untuk mencapai erti kata JIHAD yang sebenar. Pengekuan keimanna sebenarnya memerlukan kepada bukti.Semakin kita mencintai Allah, kita tak akan menjalani kehidupan dengan mudah. Kehidupan ini akan terus di uji. Ia sangat jelas dalam ayat2
Allah dalam surah al-Ankabut,ayat 1-3 maksudnya:

Alif laam miim (29:1)
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami
telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (29:2)
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya
Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (29:3)

Jelas dalam al-Quran melalui surah ini sendiri ALLAH s.w.t berfirman, untuk mengetahui tahap kebenaran dan keimanan seseorang adalah melalui ujian yang diberikan...

1. Orang Mukmin yang Dengki kepadanya.
Hasad adalah penyakit hati yang berbahaya. Apatah lagi kita tidak dapat menilai seseorang dari sudut dalaman mereka. hasad boleh mengikis iman seseorang muslim jika tidak cepat diubati. Orang yang dengki kepada kelebihan, kebolehan dan ilmu yang yang dianugerahkan oleh ALLAH s.w.t kepada mukmin yang lain adalah orang yang mempunyai jiwa yang berpenyakit dan hati yang berkarat. menyelusuri kisah Habil&Qabil yang melibatkan pembunuhan pertama yang berlaku didunia.saudara yang mempunyai pertalian darah dan seibu seayah sanggup berbunuhan kerana tidak sanggup untuk melihat kelebihan saudara sendiri. Faktor-faktor yang menyebabkan hasad dengki ialah :
a) Perasaan permusuhan dan kebencian
b) Merasa diri mulia
c) Takabbur
d) Ujub
e) Takut terlepas sesuatu tujuan dan habuan
f) Ghairah menjadi ketua dan mencari populariti
g) Busuk hati

2. Orang Munafiq yang Benci kepadanya
Orang-orang munafiq memang wujud dimana-mana. meraka menjadi duri dalam perjalanan seseorang pendakwah. kemunculan golongan ini bermotifkan pelbagai kepentingan sehingga sanggup hipokrit dan tidak sedar memusnahkan diri mereka sendiri. mengigatkan permasalahan yang ditimbulkan oleh sifat munafiq dan golongan mubafiq dalam barisan Islam, maka ayat-ayat al-Quran menghuraikan secara terperinci akan sifat-sifat atau petanda hipokrit dan sifat-sifat golongan Munafiqun dalam surah Al-Baqarah ayat 8-15.sejarah telah membuktikan golongan ini sememangnya bahaya dalam Islam kerana mereka banyak menimbulkan fitnah dan krisis. di samping itu mereka mampu membolak-balikkan hati pengikut-pengikut Islam yang tidak kuat imannya sehingga terkandas.

3. Orang Kafir yang Memeranginya
Halangan ketiga yang biasa dihadapi oleh para da'i ialah cabaran keras, tipu daya dan komplot-komplot orang kafir. Firman ALLAH dalam surah al-anfal ayat 37 mafhumnya:

"Supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk dengan yang baik dan menjadikan golongan yang buruk itu sebahagiannya di atas sebahagian yang lain. Lalu kesemuanya ditumpukkanNya dan dimasukkan ke dalam neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang rugi."

orang kafir adalah pengembang dan penyokong-penyokong kebatilan. mereka adalah alat-alat syaitan dan musuh kebenaran hingga hari kiamat. Pertarungan kekufuran dan keimanan berlangsung sejak dulu hingga zaman sekarang. penentangan mereka terus menerus bergelojak sehinggalah ALLAH memutuskan ketentuannya.

4. Syaitan yang Menyesatkan
halangan yang keempat yang dihadapi oleh para pendakwah ialah tipu daya syaitan dan putar belit iblis laknatullah. syaitan sememmangnya musuh mukmin yang paling besar. ia tidak jemu menipu, menimbulkan keraguan dan meransang ke arah kejahatan. syaitan pernah bersumpah megah dihadapan ALLAH s.w.t untuk memenuhi neraka jahanam dengan anak Adam yang sering leka dan lalai. Firman ALLAH s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 168-169:

"Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui."

Celakanya syaitan ini ialah kalau ia gagal merasuk,memujuk dan menimbulkan was-was dari satu sudut maka ia akan datang merasuk dari sudut yang lain. Banyak jalan yang dilalui oleh syaitan untuk menyelinap menyusupi hati manusia. Dalam kitab Ihya' juz ketiga, oleh Imam Al-Ghazali Rahimahullah menyatakan, syaitan menyelinap ke dalam diri manusia melalui sifat :
a) Marah
b) Nafsu Syahwat
c) Tergesa-gesa
d) Hasad dengki
e) Kikir
f) Takabbur
g) Buruk sangka terhadap muslimin yang lain

Serangan iblis terhadap para pendakwah kadangkala berkait dengan habuan dan perhiasan duniawi. selain itu juga, serangan terhadap diri pendakwah yang berbentuk takut dan bimbang yang berlebihan. is aditawan dengan penyakit al-Wahnu. Rasullah s.a.w pernah ditanya: "Apakah wahnu itu, wahai Rasullah?" Rasullah s.a.w menjawab: "Cinta dunia dan benci mati".

5. Nafsu yang meransangkan.
Nafsu adalah perkara pokok yang sentiasa menyelubngi para daie. nafsu tidak mudah untuk diatasi. sebenarnya nafsu adalah wadah utama tempat berinteraksinya antara yang hak dan batil. Nafsu sentiasa menjadi pengarah keburukan dalam sesuatu oraganisi individu. kalau tidak dikekang dengan lingkaran taqwa dan keimanan pasti nafsu akan beraja dalam diri. tepat seperti sabda Rasullah s.a.w:

"Musuh dirimu yang paling besar ialah NAFSUmu sendiri yang dicelah lambunganmu."

Petanda awal kerugian diri ialah mengabaikan peningkatan dan latihan diri supaya menurut kehendak syara'. cuai dalam menepati prinsip-prinsip dalam bentuk amalan, perkataan dan perbuatan.

KEDUDUKAN HATI DALAM DIRI
Rasulullah s.a.w menjelaskan betapa tingginya kedudukan hati dalam sabdanya iaitu:

"Manusia itu dua matanya (ibarat) petunjuk, dua telinganya sev=bagai pemberi isyarat awas, lisannya sebagai penterjemah, dua tangaannya sebgai sayap, dua kakinya sebagai posmen, hatinya pula sebgai raja. kalau rajanya baik, maka baiklah bala tenteranya."

TANDA HATI MASIH HIDUP
- masih boleh bergetar dan teralun oleh zikrullah
- bacaan al-Quran
- Ibadah yang mendekatkan diri kepada ALLAH
- kuatnya seseorang itu berpegang kepada agama (keberaniannya menyatakan yang hak)
- takutnya seseorang itu terhadap ALLAH dan kemurkaannya
- amar ma'ruf, nahi mungkar

SUNNAH RASULLAH UNTUK MENJAGA NAFSU
- zikrullah
- muraqabatullah
- berjihad melawan nafsu

Para daie haruslah menang dalam pertarungan melawan dan mengasuh nafsunya. perlulah sentiasa mengawasi nafsu dari semasa ke semasa.

Kesimpulannya:

# Dalam usaha berdakwah dan mencapai tahap dalam kehidupan sebagai seorang pendakwah, mehnah tidak pernah tinggal dan tribulasi tidak pernah tercicir. sentiasa menjadi perhiasan pendakwah untuk menguji sejauhmana keimannya kepada ALLAH s.w.t.

# Ramai yang menyertai perjuangan ISLAM di peringkat awal tetapi yang konsisten, kekal dan menenruskan perjuangan ini adlaah segelintir sahaja. Marilah kita berdoa kepada ALLAH supaya setiapa langkah kita dimantapkan suapaya tidak tergelincir dari landasan.

# Sesiapa yang belum kenal dengan sifat perjuangan perlu meneliti dan mengulangkaji semula pendiriam sebelum tiba waktu cubaan atau berlaku seseuatu yang di luar dugaan.

# Sebaik-baik muhasabah diri adalah merenung kelemahan, kekurangan dan dosa-dosa lalu dengan penuh istigfar dan bersyukur kerana masih diberi waktu untuk bertaubat.

Nantikan sambungan bahagian kedua......

- peringatan buat diriku yang lupa -

..: JADIKANLAH ALLAH SAHABAT PERTAMA KITA :..




Bismillahirohmanirohim...
Nabi s.a.w bersabda :

" Sesiapa yang memusuhi wali-Ku (orang yang menolong-Ku) sesungguhnya Allah telah mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidaklah hamba-Ku menghampirkan diri kepada-Ku dengan (melakukan) sesuatu yang paling Aku sukai selain daripada perkara yang telah Ku-fardukan kepadanya. Sentiasalah hamba-Ku menghampirkan diri kepada-Ku dengan (melakukan) perkara-perkara sunat sehinggalah Aku mengasihinya. Apabila aku mengasihinya maka Akulah pendengarannya yang ia mendengar dengannya, Akulah penglihatannya yang ia melihat dengannya.Akulah tangannya yang ia menampar dengannya dan Akulah kakinya yang ia berjalan dengannya. Apabila ia meminta kepada-Ku nescaya pasti akan Ku berikan kepadanya, apabila beliau meminta perlindungan-Ku, nescaya pasti beliau Ku lindungi. Tidaklah Aku merasa ragu (melakukan) sesuatu Ku-lakukan seperti keraguan-Ku untuk (mencabut) nyawa hamba-Ku yang mukmin yang bencikan mati (sedang) Aku benci menyakitinya."
-Abu Hurairah-

Hadith







Sabda Rasulullah SAW,
“Hampir tiba satu masa seluruh manusia akan mengerumuni kamu seperti orang yang ingin makan mengerumuni hidangan.
Sahabat bertanya, “Apakah kerana kami sedikit ya Rasulullah?”
Maka baginda SAW menjawab, “Tidak, bahkan bilangan kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut rasa gerun di hati kamu terhadap musuh kamu, dan Allah mencampakkan penyakit wahan ke dalam hatimu.
Sahabat bertanya, “Apakah wahan itu?”
Baginda SAW menjawab, “Cintakan dunia dan takutkan mati”
(Abu Daud)
~mencari keredhaan Allah~

..:BAHTERA PENYELAMAT:..


BAHTERA PENYELAMAT - dalam kehidupan pendakwah
Fathi Yakan
Dewan Pustaka Fajar
RM 17.00
232 halaman



Buku ini terbahagi kepada empat bahagian:-

Bahagian Pertama - Rintangan Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah
Bahagian Kedua - Ciri-ciri Keimanan
Bahagian Ketiga- Bekalan Para Da'ie
Bahagian Keempat - Bahtera Penyelamat Bagi Para Da'ie


“Sesungguhnya kebijaksanaan adalah laksana barang yang hilang dari seorang mukmin. Maka di mana sahaja ia temui, dialah yang berhak mengambilnya”
-Daripada buku ‘Bahtera Penyelamat’, Fathi Yakan

Nantikan sambungannya.....

peringatan buat diriku yang lupa

..:nota buat wanita:..


Surat An-Nur: 30-31

"Katakanlah kepada orang-orang laki-laki yang beriman "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, apa yang mereka perbuat." "Katakanlah kepada wanita yang beriman :"Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka meukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."

1 . Bulu kening
Menurut Bukhari " Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur
( menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening) " Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari
2 . Kaki ( tumit kaki )
" Dan janganlah mereka ( perempuan ) membentakkan kaki
( atau mengangkatnya ) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan " An-Nur : 31

a ) menampakkan kaki
b ) menghayungkan/melenggokkan badan mengikut hentakkan kaki
3 . Wangian
" Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya ,
maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina " Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban

4 . Dada
" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka " An-Nur : 31

5 . Gigi
" Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya " Riwayat At-Thabrani

" Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik , yang merubah ciptaan Allah " Riwayat Bukhari dan Muslim

6 . Muka dan leher
" Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu "
a ) bersolek ( make-up )
b ) menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah

7 . Muka dan Tangan
" Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasullulah :
Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadis yang
telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali : pergelangan tangan dan wajah saja "
Riwayat Muslim dan Bukhari

8 . Tangan
" Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya " Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

9 . Mata
" Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya " An Nur : 31

" Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya . Kamu hanya boleh pada pandangan yang pertama ,
ada pun pandangan seterusnya tidak dibenarkan "
Riwayat Ahmad , Abu Daud dan Tirmidzi

10 . Mulut ( suara )
" Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara
sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik " Al Ahzab : 32

" Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain , iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi ..Riwayat Ibn Majah
11 . Kemaluan
" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin , hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina ) " An Nur : 31

" Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu ,
puasa di bulan Ramadhan , menjaga kemaluannya (tidak berzina)
dan menta'hati suaminya , maka masuklah ia kedalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya "
Riwayat Al Bazzar

" Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan dirumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah "
Riwayat Tirmidzi , Abu Daud dan Ibn Majah

12 . Pakaian
" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan ,
maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti "
Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah

" Sesungguhnya sebilangan ahli neraka iailah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

a ) Berpakaian tipis / jarang
b ) Berpakaian ketat / membentuk
c ) Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

" Hai nabi-nabi katakanalah kepada isteri-isterimu ,
anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin,
hendaklah mereka memakai baju jilbab
( baju labuh dan loggar ) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran itu mereka tidak diganggu .
Allah maha pengampun lagi maha penyayang " Al Ahzab : 59

13 . Rambut
" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

14 . " Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya dan mentaati suaminya, segala makhluk , burung yang terbang , ikan dilaut , malaikat dilangit matahari dan bulan dan lain-lain memohon keampunan Allah untuknya "


peringatan buat diriku yang alpa

HASSAN AL-BANNA



IMAM Hassan al-Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di sebuah desa al-Mahmudiyyah dalam al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir. Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal oleh ketaatan ajaran dan nilai Islam. Keluarganya juga ulama yang dihormati. Bapanya, Sheikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna adalah seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal.






Imam Hassan al-Banna menjadi pemimpin dan pengasas gerakan Ikhwan Muslimin yang dihormati. Melalui kepemimpinan dan didikannya, Ikhwan Muslimin menjadi penggerak kebangkitan semula Islam abad ini. Antara wasiat beliau yang terkenal ialah:


• Apabila mendengar azan, maka bangunlah solat serta-merta walau dalam keadaan apa sekali pun.

• Bacalah al-Quran, tatapilah buku ilmu, pergilah ke majlis ilmu, dan amalkan zikrullah serta jangan membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

• Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

• Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekali pun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa kebaikan.

• Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

• Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

• Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah perkara yang sia-sia, malah menyakiti hati orang.

• Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang memberi kebajikan.

• Berkenal-kenalan dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

• Kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskan pelaksanaannya.

...doa rabithah...


Ya Allah,
Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu,
telah berjumpa dalam taat padaMu,
telah bersatu dalam dakwah padaMu,
telah berpadu dalam membela syari’atMu.
Kukuhkanlah, ya Allah, ikatannya.
Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur cahayaMu yang tiada pernah pudar.
Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepadaMu dan
keindahan bertawakkal kepadaMu.
Nyalakanlah hati kami dengan berma’rifat padaMu.
Matikanlah kami dalam syahid di jalanMu.
Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah. Amin. Sampaikanlah kesejahteraan, ya Allah, pada junjungan kami, Muhammad, keluarga dan sahabat-sahabatnya dan limpahkanlah kepada mereka keselamatan.

artikel di copy paste dari:
http://imannurbalqis.blogspot.com/